buddha_inside (43/197/94)

– Praha 5
Pozor na obchodníky a jejich praktiky!!! Marketingové pasti a pastičky :-)
Mají políčeno na naše peněženky, přesto si jich obvykle vůbec nevšimneme a divíme se až u pokladny. Marketingové pasti připomínají záludností nástrahy stolní hry. Nejlepší je se u nich nezastavovat a rychle přejít na další políčko…

Start!

1. past: Proti směru času!
V čem je zrada: Většina supermarketů je vybudovaná tak, abychom se v nich po vstupu museli pohybovat proti směru hodinových ručiček. Na první pohled nic zvláštního. Jenže: Tento směr pohybu „proti času“ je podle skrytých regulí našeho mozku signál, že někdo zrušil obvyklá pravidla a jsme volní. Cítíme se pohodověji, proto zůstáváme déle a nakupujeme více.
Jak se bránit: Hlídat si čas na hodinkách.

Pozor, mimořádně záludná!
2. past: Zabrzdí nás ovoce
V čem je zrada: Číhá jich tu hned několik! První spočívá v tom, že na regály s ovocem a zeleninou narazíme hned u vchodu. To není náhoda. Trvá to, než si vybereme svých pár banánů nebo kiwi z akční nabídky, že? Obchodníci to dobře vědí, proto nás ovocem a zeleninou zahltí hned po vstupu, aby zpomalili naše tempo, s nímž jsme se vřítili z ulice.
Dalším trikem je osvětlení v chladných zelených odstínech. Plodům dodá na svěžesti a nás pobízí ke koupi. Mnohde také používají i zrcadla, jimiž obkládají stěny, takže se v moři čerstvých vitaminů doslova topíme. To by bylo, abychom si nevzpomněli, že vlastně chceme žít trochu zdravěji.
Zkrátka a dobře: 60 % lidí nakoupí víc ovoce, než dokáže spotřebovat.
Jak se bránit: Vzít si jen těch pár mandarinek, které s jistotou sníme, a rychle pokračovat dál.

Pozor, muži v ohrožení!
3. past: Akční nabídky v cestě vozíku
V čem je zrada: Velmi často nejde o slevy, obchodníci jen rafinovaně vytáhnou z regálů vybrané zboží a postaví nám je do cesty označené křiklavým nápisem akce. V regálech přitom často leželo s úplně stejnou cenou. Jenže tam jsme si ho možná vůbec nevšimli...
Tato past ohrožuje hlavně muže, kterým slibuje vidinu dobrého úlovku. Muži navíc mívají horší obecný přehled o cenách než my jako hospodyňky, a tak snáze naletí.
Jak se bránit: Pokud si cenu zboží nepamatujeme, porovnáme ji aspoň s podobnými kousky mimo akci v regále.

4. past: Počítají s naší pohodlností
V čem je zrada: Ve výši očí a tedy tam, kam nejpohodlněji dosáhneme, je zboží, které se hůře prodává nebo je v nabídce nově. Dobře prodejné a zákazníkovi dobře známé zboží je umístěno ve spodní části, protože komu by se tam chtělo ohýbat!
Naopak pouhým mýtem je tradovaná lidová moudrost, že do dolních regálů obchodníci zastrkují nejlevnější zboží. Tento trik bychom pohledem na cenovky rychle prokoukli.
Jak se bránit: Hledat „své“ značky u podlahy. Pár dřepů se vyplatí víc než litovat, co jsme to koupili.

5. past: Dlouhá cesta za chlebem
V čem je zrada: Čerstvé pečivo sice voní celým supermarketem, ale dostat se k němu vyžaduje vytrvalost. Pulty s ním jsou zpravidla umístěny v jednom z nejvzdálenějších koutů. Obchodníci samozřejmě chtějí, abychom se cestou za svým denním chlebíčkem trochu prošli mezi regály, však si ještě něco přikoupíme. Oblíbenou fintou je vést trasu k pečivu kolem pultů s lahůdkami. Bývají těsně před cílovou rovinkou a je jim věru těžké odolat.
Jak se bránit: Chléb a rohlíky raději kupovat v nejbližší pekárně. Jsou tam navíc zaručeně čerstvě upečené a nikoli z chlazených polotovarů, jak se v mnoha supermarketech stalo módou.

6. past: Velká balení
V čem je zrada: Jste si jisté, že jsou velká balení vždy levnější?! Vždy ne, ale obchodník s vaším přesvědčením počítá.
Jak se bránit: Jedinou ochranou je cenu okamžitě porovnat.

7. past: Aby nám nic nechybělo…
V čem je zrada: Hojně kupované potraviny ukládají obchodníci do blízkosti jejich logických doplňků: Například pečivo k lahůdkám, pivo do blízkosti chipsů a pytlíků s všelijakými brambůrky. To abychom si uvědomili, co si můžeme ještě dopřát…
Jak se bránit: Vzít jen to, co máme na seznamu.

Pozor, linie v ohrožení!
8. past: Zavádějící údaje
V čem je zrada: V tom jedou především výrobci. Neuniklo jim, že úsilí většiny zákaznic podvědomě směřuje k udržení štíhlé linie, proto dávají na obaly lákavě nízké kalorické hodnoty. Ovšem že jsou správné, jenže napadlo by vás, že se nevztahují k celému balení? Že kupříkladu na krabici mražené pizzy nestojí kalorický údaj nikoli celé, ale čtvrtky pizzy uvnitř?! Jistě že je to tam upřesněno, ale kdo by to v tom drobném písmu v rychlosti vyluštil? Stejně tak si koupíme zdánlivě nízkokalorické sušenky, netušíce, že energetický údaj neplatí na celý stopadesátigramový balíček, ale jen na 30 g.
Jak se bránit: Nasadit si brýle a číst.