LudwigII (46/180/90)

– Praha 7
01.03.2009 19:41
Antitolerance
Nedávno jsem četl jakýsi článek, který pojednával o ještě stále novém tématu v psychoterapii a to sebepoznávání. Moc jsem to nepochopil, ostatně jako všechno co jsem kdy četl, ale vzal jsem si z toho, že svoje chování musím podrobovat zkoumání a že tak odhalím část osobnosti o které nevím. A když jsem to pár hodin na to aplikoval na sebe, zjistil jsem, že jsem totálně netolerantní. V nemocnici jsem se naučil číst do té doby pro mě neznámý časopis Epocha. Nelenil jsem a zakoupil jsem si i speciál o 44 mileneckých dvojicích. Mým druhým oborem je historie, tak mě to celkem zaujalo. Fakt docela zajímavé, ale jen do doby, než jsem narazil na článek o Ludvíkovi I. Jen tak mimochodem, kdyby celý článek začal být trochu nudný tam byl i ministory o Ludvíkovi II. Mém jmenovci a vzorovi a vůbec....Myslel jsem, že se o mě pokouší něco jako infarkt, když jsem dorazil k tučnému slovu duševně vyšinutý Ludvík II. Cože ??! Ludva a vyšinutý.. možná trochu podivín, těžký romantik.. ale vyšinutý. Ovšem nezůstalo jen u toho, proslul prý homosexuálními avantýrami.. bože to už se opravdu přestal ovládat a všechno dorazila věta, že zabil svého ošetřujícího lékaře Bernarda von Guddena a utopil se. Pche..tolik je variant a oni tam napíšou jako jedinou skutečnou tuhletu... z časopisu Epocha nezbylo nic, co šlo bylo roztrháno a zbytky prošli skartovačkou. A teď se začínám vážně zaobírat myšlenku, že bych ty papírky v koši ještě zapálil. Ale zrovna nemám doma minimax, tak si to asi z bezpečnostních důvodů rozmyslím. No, ale pak jsem se na chvilku zamyslel. Co to vypovídá o mě? Nesnesu názor druhých, svůj považuji za jediný správný a navíc mám tendence k agresivnímu chování, když se rozčílím. Jak já to vidím, návštěva odborníka volá. Jo, není nad sebepoznávání.
03.03.2009 18:19
sexuální zvrhlík
Tak má dlouhodobá nemoc měla pozitivní dopad na čistotu v bytě, ale zase jsem na sobě odhalil, že už od nejranějších let jsem sexuálním zvrhlíkem. Když jsem si tak zreorganizoval knihovnu (už jsem se opravdu šíleně nudil) dopadla mi na hlavu z třímetrové výšky knížka kanadského spisovatelel Christophera Hyde - Jericho. Vzpomněl jsem si, že jsem jí kdysi dávno, velmi dávno mockrát četl pořád dokola. Taková ta knížka na kterou se nezapomíná. A protože mi přišlo jako dobrý nápad si ji přečíst na sklonku života ještě jednou, dal jsem se do ní. A záhy jsem zjistil v čem byla ta moje fascinace touhle knihou a že už tehdy v dětském věku jsem byl ovládán sexuálním pudem, aniž bych si to uvědomoval. A to prosím rozhodně nepatřím mezi zastánce Freudovi teorie. Takže posuďte sami zde je úryvek z nejohmatanější stránky: "chlapcův orgán se zdál být obrovský, vlhce se leskl, jak se magicky objevoval a zase mizel mezi nohama děvčete a zdálo se neuvěřitelné, že ta měkká, tmavá štěrbina se může tak rozšířit a pojmout ho tak hluboko. Nejlepší ze všeho bylo posledních pár okamžiků, kdy chlapec, s ústy přisátými na jejich prsou, se do ní zcela ponořil, hyždě měl pevně sevřenéa jeho nohy, zamotané do džín kolem kotníků, sebou mlátily sem a tam. Dívčina hlava se na dece zmítala dopředu dozadu, svetr z bílé vlny měla vytažený kolem krku a rukama křečovitě svírala chapcovy světlé kudrnaté vlasy. Vyčerpáni se nakonec pustili. Vzpomínka na to Boda stále vzrušovala a byla dlouho zdrojem jeho mastrubačních představ." Když si pomyslím, že tohle jsem hltal (tu knihu) a ještě jsem ani nepatřil mezi pubescenty..tak
03.03.2009 18:23
3.3.2009
Můj milý deníčku, dneska jsem si koupil nové hodinky. Ten starý ukrajinský žid z naší ulice co mi je prodával mi sice vnucoval jiné, ale zůstal jsem tvrdý. Ještě jsem chtěl nějaké s datumovkou, ale řekl mi, že dneska snad každý ví, jaký je den a když bych to nevěděl, že se můžu někoho zeptat. Nepotřebuju to mít extra na hodinkách. No třeba jo, tak jsem mu to uvěřil. A tady ti slibuju, že tyhle si už nechám lehkomyslně ukrást při nějakém přepadení, jako ty minulé nebo je neztratím někde v .. ani nevím kde, jako ty předminulé.
02.04.2009 23:04
2.4. 2009Mozartův efekt
Tak můj deníčku, snažím se občas rozšiřovat svojí slovní zásobu a čtu, občas zajdu do knihovny a někdy si i něco koupím. Nepřeháním to, ale čtu rád. Mám sice genetickou pravděpodobnost glaukomu (neoperovatelný zelený zákal vedoucí ke slepotě), ale pravidelně chodím na kontroly očního tlaku a zatím OK. A tak jsem byl takhle v knihkupectví Luxoru v Paladiu a držím ze srandy v ruce knížku primáře Nešpora - léčba smíchem a říkám si, jestli to ten člověk myslí vážně, když mě upoutala vedle knížka podstatně tlustší s názvem "Mozartův efekt", něco už jsem o tom slyšel, ale už jsem nevěděl co to přesně je a tak jsem po ní sáhl. Ne, neboj nekoupil jsem si ji, byla děsně drahá, ale pročetl jsem si to všechno znova na internetu a žasl jsem. v podstatě jde o to, že když pouštěli myšce v kleci určitou sonátu od Mozarta, prováděla úkony podstatně rychleji, než myšky co byly ochuzené od poslechu klavírních sonát. Nějak pořád nemůžu pojmout to, že někdo dokázal se tímhle seriozně vůbec zabývat, vydat k tomu takovou vědecky se tvářící knihu a že nikoho nikdy nenapadlo, že myška může mít taky hudební vkus. nemusí milovat Mozarta, může dávat přednost Čajkovskému, pak je jasný, že všecny úkoly splní rychleji, aby už to měla za sebou. Neznamená to, že poslech a navíc té jediné konkrétní klavirní sonáty, zlepšuje činnost mozku! Asi se taky vrhnu na nějaký výzkum, třeba kam proudí peníze na výzkum.
04.04.2009 01:12
Židi jsou židi
Židovská kuchyně Jen letmé seznámení s příkazy dodržovaných v židovské kuchyni, a to v Třetí Mojžíšově knize ve Starém Zákonu, mě přesvědčilo, že na celém světě neexistuje národ, který by při přípravě pokrmů postupoval tak přísně a měl vypracovaná tak jasně formulovaná omezení a postupy, jako je tomu u Židů. A díky osobní známosti s izraelským přítelem jsem mohl židovskou kuchyni nejen lépe pochopit a samozřejmě také ochutnat, ale také jsem se blíže seznámil s celkovou židovskou filozofií. No ale přiznávám, že přece jen prioritní pro mě bylo to ochutnávání a příprava jídel. Ostatně kdyby tomu bylo jinak, neměl by článek na labužníku svůj smysl. Některá pravidla a pojmy židovské kuchyně Hlavní náboženská pravidla platná v židovské kuchyni jsou v obsaženy v Tóře a jsou známa jako kašrut. To, že je zakázáno jíst určité druhy zvířat, zde například vepře, koně a z ryb úhoře či jesetera, známe i z jiných kultur. Tady se však co nejpřísněji dodržuje pečlivé oddělení jídel masitých od jídel obsahující mléko. Zachovávají se i časové odstupy od konzumace jednotlivých druhů jídel. Sníte-li maso nebo pokrm, který maso obsahoval třeba jen z malé části, nesmíte šest hodin jíst ani pít nic, co by obsahovalo mléko. Po mléčném jídle je zase nutné čekat jednu hodinu, než se můžete zakousnout třeba do hovězího řízku. Dnes se všeobecně předpokládá, že stanovené zásady vycházely z empirických zkušeností lidového léčitelství a byl zde brán určitě ohled i na převažující klima. Trochu to připomíná diety založené na dělené stravě. Při zpracování navzájem neslučitelných potravin se používá i jiná sada nádobí, skleničky, příbory, ale například i utěrky. Větší hotely v Izraeli mají dokonce dvoje samostatné kuchyně s identických zařízením a na přípravu jídel dohlíží rabín, na nakupování košer masa zase menakér. Řezníkovi, který má oprávnění zabíjet dobytek a drůbež podle zásad kašturu (porážené zvíře musí být zbaveno krve jedním řezem, který přetne krční tepnu – tady by mohli projevit aspoň trochu uznání bojovníci za zvířecí práva, děje se tak proto, aby zvíře zbytečně netrpělo) se říká šochet. V běžných domácnostech se maso zakoupí v košer obchodech a nechá se před zpracováním ještě odležet v soli, aby se tak odstranil i zbytek krve. Judaismus totiž věří, že v krvi zvířat přetrvává jeho duše a proto je jeho konzumace zakázána. Přísná pravidla ve stravování a přípravě jídel se obvykle dodržují proto, že ve společnosti se vždycky může objevit silně věřící člověk. Někteří členové těchto ortodoxních skupin jsou schopni se o šabatu vrhat před jedoucí auta, protože se nesmí pracovat a pozřít něco, co by nebylo košer je pro ně nemyslitelné. Výraz košer je v Evropě chápán trochu přeneseně. Jako něco co je kvalitní, prověřené, nešizené. V hebrejštině má ale význam čistý, povolený a odkazuje na rozlišení potravin podle rituální čistoty. Chutě a vůně, nejznámější pokrmy U nás silně zakořeněná představa základní vůně židovské kuchyně je vůně po česneku a je to dáno proslulostí slavnostního jídla šoulet, který kromě česneku obsahuje hrách, kroupy a fazole, ale především kvalitní maso, nejčastěji husu. Připravoval se o šabatu a protože tento den platí zákaz rozdělávání ohně, bylo třeba ho připravit už den předem. K dobrému šouletu potřebujeme husí sádlo nebo olej (vepřové se jak víme se nesmí používat) a husu, 1 velkou cibuli, 2 hrnky fazolí, 2 hrnky krup, 6 stroužků česneku, půl lžičky zázvoru nebo papriky, je jedno jestli pálivé nebo sladké, půl lžičky mletého pepře a vývar na podlévání. Rozporcovanou husu potřeme solí a na rozehřátém sádle ji opečeme ze všech stran, vyjmeme a na tuku dále osmahneme cibuli. Do silnostěnného hrnce vložíme husu, kolem rozložíme směs předem namočených krup a fazolí, ochutíme česnekem, okořeníme pepřem, zázvorem nebo paprikou, přikryjeme a dusíme asi 2 hodiny doměkka. Nakonec šoulet podle chuti osolíme. Je to jídlo syté, trochu připomínájící naše národní knedlo, vepřo, zelo a stejně tak se o něm nedá říct, že by patřilo zrovna mezi ta dietní. Ale to platí o židovské kuchyně jako celku. Často používá živočišné tuky a k ochucování sladkých pokrmů velkou dávku medu, cukru, pomerančovou a citrónovou šťávu. Takovým jídlem je oblíbený cimes – název mu dává jedna z jeho kořenících složek – skořice. V židovské kuchyni se používá hojně, vždyť je to také jedno z nejstarších biblických koření a najdeme ho nejen ve sladkostech, ale také u dochucování mas a nádivek do kuřete nebo kachny. Ale zpět k cimesu, nejběžněji připravovaným je asi ze švestek nebo z mrkve, ale existuje velké množství variant, dokonce i s masem. Já jsem ho ochutnal z půl kilogramu mrkve a půl kilogramu jablek - obojí nakrájíme na kolečka a na rozehřátém másle osmahneme (tvrdší mrkev dříve, jablka dáváme až později, aby s zachovala tvar), podlijeme vodou, ochutíme asi lžičkou soli, cukru, půl lžičkou skořice, lžící medu a 2 lžícemi pomerančové šťávy. Vše dusíme pod pokličkou velmi zvolna, dokud nejsou ingredience měkké. Moje „domácí“ připravovala tento cimes ještě s přidáním ořechů (no musím popravdě napsat, že si práci zjednodušila zakoupeným ořechovým müsli) a místo medu použila javorový sirup. Na sladké zrovna nejsem, a tak mě opravdu výrazná přesládlost cimesu moc neoslovila. Úplně jinak tomu bylo u cibulového kuglu, dalšího věhlasného svátečního jídla. Získaný recept jsem pak našel i ve své domácí kuchařce, jen ho zde nenazývám kugl, ale prostě jen cibulový koláč. Potřebujeme 6 vajec, 3 hrnky na drobno nakrájené cibule, 5 lžic strouhanky půl lžičky mletého pepře, 4 lžíce rozehřátého másla nebo častěji používaného drůbežího sádla. Žloutky vyšleháme do husté pěny, přidáme nakrájenou cibuli, strouhanku, osolíme a opepříme. Pomalu vmícháme rozehřáté sádlo a tuhý sníh z bílků. Dáváme přitom pozor na konzistenci těsta (nemělo by být příliš tekoucí) a v případě nutnosti přidáme trochu strouhanky nebo naopak trochu sádla. Těsto rozetřeme do vymazané formy a pečeme asi 45 minut dozlatova. Osobně ho doporučuji konzumovat spíš za studena, pro toho, pro koho je cibulový kugl moc „cibulový“ může použít místo cibule zelí nebo půl na půl. Je to zkrátka velmi variabilní recept. Asi často vyslovovaným pojmem u židovské kuchyně je gefilte fish, další z tradičních slavnostních jídel připravovaných při šabatu. V mnoha publikacích je vyobrazená celá ryba s kůží a s celou hlavou, rozporcovaná na díly a naplněná nádivkou. To ale vyžaduje, z vykuchané ryby odkrojit hlavu a oddělit kůži od masa, tak, aby se nepoškodila a dala se znova použít na plnění. K tomu je ovšem zapotřebí značná zručnost a tak se většinou v domácnostech používá postup, který jsem poznal i já. Záhy pochopíte, proč do mého povědomí vstoupila židovská kuchyně sekáčkem na maso a mlýnkem. Potřebujeme jednoho kapra, ten se používá nejčastěji, ale lze využít i jinou povolenou rybu, například candáta, 300 g cibule, 500 g filé z mořského lososa. 2 natvrdo uvařená vejce, 2 bílky, 2 velké mrkve, 10 polévkových lžic macesové mouky, 5 polévkových lžic práškového cukru, 1 lžička soli, 4 cibule a 20 kostek cukru. Postup: 300 g cibule oloupeme, spaříme a nakrájíme. Filé a vejce rozsekáme, bílky ušleháme na tuhý sníh. Přísady smícháme dohromady s macesovou moukou, práškovým cukrem, solí a sněhem, přidáme polovinu nakrájené mrkve a cibuli. Vykuchaného kapra vykostíme, nasekáme na kousky, umeleme a přidáme do vznikající nádivky. Rybí hlavu, ploutve, ocas a kosti zalijeme vodou, aby byly ponořené, přidáme zbylou nakrájenou mrkev, 4 pokrájené cibule, osolíme a opepříme, nasypeme kostky cukru a vaříme asi 30 minut. Pak přecedíme a zeleninu odložíme stranou na pozdější ozdobení. Vývar přivedeme opět k varu a z těsta tvarujeme noky, hodíme je do vody a vaříme dalších 30 minut. Pak noky vyjmeme, vychladíme a dáme do ledničky ztuhnout. Před podáváním přelijeme vývarem a ozdobíme zeleninou. Skoro každá rodina má svůj recept s krajovými odlišnostmi. Někde se přidávají hořké mandle nebo se místo cibule používá křen či červená řepa. Ryby vůbec tvoří neodmyslitelnou součást židovské kuchyně. Nikdy se nesmějí podávat zároveň s masem, když přichází maso na řadu po rybím předkrmu, ryba by se správně měla zajíst kouskem chleba. Zvláštní macesovou mouku, budeme potřebovat i při přípravě dalšího receptu. Zlaté polévky s macesovými knedlíčky. Traduje se, že není lepšího léku na kocovinu. Maces je nekvašený chléb, který se konzumuje o svátku Pesach, kdy je zakázáno jíst cokoliv kvašeného. Vyrábí se z pšeničné mouky, tak aby se zamezilo kvasnému procesu a tak mezi smícháním mouky s vodou a pečením nesmí uplynout více než 18 minut. Dá se koupit i u nás, specializovaných obchodech se zdravou výživou a většinou má tvar slabé placky. Macesovou mouku získáme jednoduše tak, že chléb rozemeleme. Na polévku potřebujeme 1 slepici, 4 litry vody, 2 lžičky soli, 7 zrnek pepře, 3 zrnka nového koření, 2 cibule, 1 petržel, 2 mrkve, čtvrtka malého celeru, kopr. Slepici zalijeme vodou, přidáme sůl a koření, uvedeme do varu, teplotu snížíme a vaříme přibližně 40 minut. Přidáme drobně nakrájenou cibuli a kořenovou zeleninu, osmahnutou na oleji dozlatova, která ji dodá charakteristickou barvu. Vaříme až je slepice měkká. Polévku nakonec ochutíme nadrobno nakrájenou petrželkou a koprem, podle potřeby osolíme a opepříme. Slepici obereme, maso nakrájíme na malé kousky a podáváme zvlášť. Na macesové knedlíčky potřebujeme 2 vejce, 3 lžíce drůbežího sádla, 1 hrnek, 1 hrnek macesové mouky, asi 1 lžíci soli, 2 lžíce mletého zázvoru a půl hrnku slepičino vývaru. Žloutky utřeme s rozehřátým sádlem a přidáme k mouce smíchané se solí a zázvorem. Vlijeme horký vývar a dobře promícháme. Z bílků ušleháme tuhý sníh a zlehka jej vmícháme do hmoty. Tu pak uložíme asi na hodinu do chladničky. Pak z ní mokrýma rukama tvarujeme kulaté knedlíčky asi o velikosti vlašského ořechu a zvolna vaříme v osolené vodě asi 20 minut. Knedlíčky nemusíme podávat jen jako zavářku do polévky, ale i jako přílohu k dušenému nebo pečenému masu. Závěr Nesmíme zapomenout zmínit se o potravinách označovaných za parve. Jsou neutrální, tedy ani mléčné, ani masité a mohou být součástí masitých i mléčných pokrmů. Je to zelenina, ovoce, vejce, houby, obiloviny nebo luštěniny. Pro Židovský národ má jídlo velký rituální a náboženský význam. Často má odkazovat na určitou událost v pohnutých židovských dějinách, ať už svým tvarem, jako je tomu u sladkého tvarového koláče, který je podáván ve formě desky, aby připomínal zapsané desatero nebo homole, zpodobňující horu Sinaj nebo způsobem konzumace, jako když se na židovský Nový rok sváteční chléb namáčí do medu, aby nastávající rok byl dobrý a sladký. Chléb se nazývá chala (challah) a na stůl se pokládají vždy dva bochníky, aby tak poukázal na dvě porce many, kterou Hospodin sesílal Izraelcům na poušti každý pátek, aby jim zbylo na šabat. Chuťově patří do těch, ke kterým je potřeba najít cestu. Ne každý ji příjme kladně. Často používaný česnek, který Talmud doporučuje, protože má pět vynikajících vlastností: sytí, zahřívá tělo, rozzáří líc, rozmnožuje semeno a hubí červy ve střevech, se objevuje opravdu v mnoha jídlech a některým lidem vadí. Sytost a výživnost jídel je ale vyvážena zmiňovanými předpisy, přísné dodržování časového odstupu poskytuje tělu více možnosti ke klidnému trávení. Tím, že zelenina a ovoce bohaté na vitamíny jsou neutrální potraviny vlastně nutí k jejich zvýšené konzumaci a tím se tělu dostává dostatek potřebných látek. Zkrátka, nemusíme židovskou kuchyni milovat, ale měli bychom ji znát, protože její kořeny vycházejí z tisícileté zkušenosti, která je podložena prokázanými historickými událostmi. A v neposlední řadě může sloužit jako zajímavý příklad přechovávání náboženských tradic a historie národu z generace na generaci.
04.04.2009 01:14
Retígová
Magdalena Dobromila Rettigová 31.1.1785, Všeradice - 5.8.1845, Litomyšl Fakt, že Češi dokázali protlačit do stovky největších Čechů, ať už jsou připomínky k podobným anketám oprávněné či ne, i Magdalenu Rettigovou, mě přivedl na myšlenku trochu zapátrat v zaprášených knihovnách a zjistit o ní trochu více, než jen to obehrané „vraž do toho“. Magdalena byla dcerou vrchnostenského purkrabího Františka Artmanna, který působil ve Všeradicích blízko Hostinic v berounském kraji, ale brzo po jejím narození se stal direktorem ve Stanicích u Prahy na panství hraběte Šporka. Toho by mohli znát milovníci zvěřiny, zavedl u nás do té doby neznámé parforsní hony a založil řád svatého Huberta. Jako malá dívenka vyrůstala skoro osamocena, protože její sourozenci se nedožili dlouhého věku. I proto si ji matka velmi hleděla a na tehdejší dobu ji neobvykle brzy naučila psát i číst a to ve věku pěti let. Započaté vzdělání prohluboval i piarista P. Eugenikus Frank, bývalý vychovatel u hrabat Kouniců a Artmannův přítel, který rodinu často navštěvoval. Podařilo se mu u děvčete vypěstovat i tichou oddanost a silnou nábožnost, která Rettigovou pak provázela celým životem a přinutila ji sepsat modlitební knížku pro české dívky „Křesťanka důvěřující se v Boha“. Její jedinou společnicí přiměřeného věku byla v té době jen dcera zdejšího myslivce a později dvě neprovdané dcery svobodné paní ze Sternthalu. Ale určitě to nebylo přátelství na stejné společenské úrovni, asi to bylo stejné jako obdiv Barunky ke slečně Hortenzii, jak ho popisuje ve své Babičce Božena Němcová. Relativně klidný život rodičů i Magdaleny byl nečekaně přerušen v roce 1792, kdy František Artmann umírá a matka je nucená přesunout se s malým odbytným do Plzně a pak do Prahy. V Plzni Rettigová, vlastně stále ještě Artmannová, začala v deseti letech navštěvovat školu. Z Plzeňského období víme, že se velmi zajímala o četbu, ráda zapisovala všemožné příběhy vyslechnuté od „čeládky a prostého lidu venkovského“, pilně studovala ve škole, kde ji zaujaly především biblické příběhy. To nebylo na tehdejší dobu nijak výjimečné, modlitební knížka nebo Bible byla často jediná kniha se kterou se česká dívka v celém svém životě setkala. Asi by bylo vhodné také připomenout, že mluvíme-li o nějakém sepisování, vše se dělo v německém jazyce. Magdalena, stejně jako všichni ostatní, byla vychována německy, mluvit i psát česky se naučila mnohem později. Po přestěhování do Prahy, se její zájem o kulturu prohloubil a časté návštěvy divadla ji podnítili k sepsání několika dramat, například jedno s podivným názvem „Dřevěná tetička“ pochází z této doby. O svých 23 narozeninách se Magdalena provdává za právníka J. A. Sudiprava Rettiga, muže z poloněmecké rodiny, který se ale nadchl českým obrozeneckým hnutím, bože jak je tahle látka v hodinách češtiny dnes shodně nenáviděná!, probírá se tak zoufale nudně a dlouho, no…dál.. právě Rettigovi patří velký dík za to, že svou ženu nutil do českého jazyka. Chtěl, aby se doma mluvilo česky a Magdalena jako správně vychovaná dívka, se svému muži snažila vyhovět. Proto, aby se jméno Rettigové dostalo do širokého povědomí a ona se rozhodla česky psát a dokonce i publikovat byly dva zlomové momenty. Ten první se udál 26. července 1819, při oslavě jejich jmenin v Ústí nad Labem, kde její muž právě působil. Na oslavu se dostavili i manželé Korábovi. František Koráb byl dnes bychom to nazvali „ošetřujícím lékařem“ paní Rettigové, která byla poměrně často a vlekle nemocná a se svoji manželkou byl navíc nadšeným českým vlastencem. Právě jejich údiv a úsměv nad zvláštní komoleninou češtiny a němčiny přinutil oslavenkyni vyhlásit, že za každé německé slovo, která od teď společnost použije se musí složit pokuta ve výši jednoho vídeňského groše. Současně bylo rozhodnuto, že se z vybraných peněz pořídí knihovna a paní Magdalena byla zvolena za knihovnici. Nevím kolik se nakonec vybralo, ale protože se koupilo dohromady na třicet knih, málo to určitě nebylo. A protože jsme již zmínili, že Rettigová byla „tiše oddanou“ ať už to znamená cokoliv, vzala svou novou funkci ve společenském životě vážně a všechny knížky nejprve sama přečetla, aby o nich mohla zasvěceně hovořit. A začala také pracovat na své psané češtině a došla tak daleko, že již v lednu 1820 sepsala provolání, které vybízelo české ženy a ústecké rodáky, kteří působili nebo studovali jinde, k pěstování českého jazyka i četbě českých knih. Sama opsala sto exemplářů a rozeslala ho po Čechách, Moravě a Vídni a náhle se tak dostala do kontaktu s mnoha známými vlastenci. Řekne-li někdo A, měl by říci i B, a tak se musím zmínit o tom druhém zlomovém okamžiku. Ten nastal před rokem 1826, kdy se Magdalena Rettigová vypravila společně s chotí ústeckého lékárníka do Hradce Králové, aby pro knihovnu zakoupili u Jana Hostivíta Pospíšila, známého nakladatele a knihkupce, nějaké nové knihy. Pan nakladatel kvitoval s povděkem, že ženy mají zájem o českou literaturu, protože, už to asi nepřekvapí nikoho, byl českým vlastencem. Když se pak navíc dozvěděl, že paní Rettigová i píše a s úspěchem svoje práce předčítá, nabídl ji vydání jejich prací. V tom ho podporovali i pozdější děkan J. L. Ziegler a profesor V. Klím. Klicpera. V Zieglerově „Dobroslavu“ pak začali vycházet její práce a Pospíšil se stal na dlouhá léta jejím hlavním nakladatelem. Právě od něj pochází myšlenka na vydání nějakého většího svazku. A tak světlo světa spatřila v roce 1826 její nejslavnější a nejrozšířenější kniha „Domácí kuchařka“, která ji zajistila trvající slávu, když už se na její jiné literární počiny, byť za jejího života hojně čtené, zapomnělo. Kromě receptů, pro některé současníky odsuzující českou kuchyni by bylo určitě zajímavé zjištění, jak málo prostoru je věnováno tučným masitým pokrmům, jsou zde různé rady pro začínající hospodyňky a manželky, ze kterých by dnešní dívky měli patrně emancipační záchvat zuřivosti. V roce 1831 pro velký úspěch se kuchařka dočkává již druhého vydání a o dva roky později vychází i německy. Rettigová se pak soustředila právě na sepisování praktických knížek. Kromě stále doplňovaného vydání Domácí kuchařky to jsou: - Kafíčko a vše co sladkého 100 předpisů atd. z roku 1843, - Dobrá rada slovanským venkovankám, aneb pojednání, kterak by ony pokrmy prosté, laciné i chutné připravovali a tak se buď budoucí svou domácnost aneb pro službu cvičit mohly 1838 - Mladá hospodyňka v domácnosti, jak sobě počínati má, aby spokojenosti své i manželovy došla z roku 1840 a - Pojednání o telecím mase, každému, komu se přejídáno věnováno. Poslední uváděná knížka napovídá hodně o změnách stravovacích návycích. Jak často se dnes telecí maso objevuje v našem jídelníčku? Poslední životní období Magdaleny Dobromili Rettigové je poznamenáno vážným úrazem, ze kterého se snad neměla už vzpamatovat, patrně šlo o ošklivě zlomenou ruku, ale jak se uvádí, díky proslulému ranhojiči na Hořičkách panu Pichovi se mohla po přestěhování do Litomyšle, svého posledního působiště, zase pustit do činorodé budovatelské činnosti. Rettigová svého muže přežila jen něco jeden rok, zemřela 5. srpna 1845 a byla pohřbena na litomyšlském hřbitově. Z jejich jedenácti dětí do většího stáří dospěly jen tři a o dvou se dá napsat, že výrazně prosluly. Dcera Jindřiška Milina byla hudebně nadaná a později nastoupila pěveckou kariéru jako operní pěvkyni ve Stavovském divadle v Praze a potom v Mnichově. Syn Josef Ondřej Rettig se stal členem řádu piaristického a působil jako uznávaný profesor v Hustopeči na Moravě a pak v Nepomuku v Čechách. Po její smrti se na ní, jak už to tak bývá, začalo pomalu zapomínat, ale v roce 1885 se v Litomyšli slaví centenario zrozenin Rettigové, je důstojně obnoven pomník a zdejší spolek žen a dívek dostává na starost jeho stálé udržování. Nemůžeme ani vynechat sepsání na tehdejší dobu velmi oblíbené veselohry Magdalena Dobromila Rettigová samotným Aloisem Jiráskem. Do učebnic češtiny se ale Rettigová nedostala a když tak jen malou větou pod čarou. Ale její kuchařka prochází z generace na generaci se stále ohmatanější vazbou, někde už i bez ní a je zdrojem nápadů, ale i pobavení díky zapomenutému slohu ve kterém je napsána. V antikvariátech se zpravidla ani neohřeje a snadno nachází nového majitele. Všem, kteří mají to štěstí a vlastní ji závidím, protože já se s ní setkal jen na omezenou dobu a přál bych si ji jednou zařadit vedle své sbírky zažloutlých svazků K.V. Raise. Obrázky a ilustrace pochází z Coop magazínu 2002/2 Další zajímavý článek na téma M.D.Rettigová naleznete na stránkách Zákaznického magazínu Coop
04.04.2009 01:17
Brambory taková bezvýznamná plodina jedna
Historie brambor Brambory byly pro Čechy asi největším potravinářským objevem a zcela u nás zdomácněly. O jejich zavádění však existuje řada historek. Nejzábavnější je asi ta, že se nejprve pěstovaly v domě bohaté šlechty jako okrasná rostlina. Nebo jiný příběh o davovém šílenství chudiny, kterou se rozhodla pohostit dobrosrdečná paní Perchta a dala jim uvařit bramborovou kaši. Nezaškodí uvést správná historická data a vysvětlit si vítěznou cestu brambor do naší kuchyně. Pravlastí brambor je jižní Amerika, konkrétně její západní část v oblasti dnešního Peru. Mořeplavci a dobyvatelé nového světa se s nimi poprvé setkali v říši Inků, u kterých byly hlavní potravinou, připravovali z nich polévky, chléb a uchovávali je i sušené. Také byly a to je docela zajímavé, součástí náboženského kultu. Roku 1565 dostal větší zásilku brambor z peruánského města Cuzco španělský král Filip II. Jako největší ochránce katolické víry je coby nebývalou vzácnost poslal nemocnému papeži a ten je daroval svému oblíbenci, nizozemskému kardinálovi. Od něho se dostaly k prefektovi belgického města Mons, Filipu de Sirvy a od něho ho dostal roku 1588 botanik Clusiu, který je pak pěstoval ve vídeňských botanických zahradách. Druhou cestou se brambory dostaly do Evropy přes Anglii a Irsko. Dovezli je sem dva slavní mořeplavci Waltr Ralegh a jeho známější kolega sir Francis Drake. V Irsku se rozšířily velmi rychle, protože má přibližně stejné klima jako jejich země původu! . Jako s kulturní plodinou se s nimi můžeme setkat již asi v polovině 17. století. Pod pojmem „Irské brambory" dokonce vstoupily i do dějin ekonomiky. Ale to sem nepatří. A z Anglie se rozšířily do Severní Ameriky, kam se vyvážely do vznikajících kolonií. U nás se s nimi poprvé setkáváme už roku 1623, na stole významného českého velmože Viléma Slavaty. Dostal je od jindřichohradeckých františkánů, kteří je pěstovali ve svých zahradách jako vzácnou zeleninu a považovali je za cenné dary.V průběhu 17 století se postupně rozšiřovaly v klášterních, šlechtických i měšťanských zahradách a nacházely stále větší uplatnění. Podle tehdejších doporučení se měly sázet o sv. Markovi, tedy 25. dubna, společně s ostatními „vlašskými zrostlinami" jako jsou například melouny nebo fíky. Puncu vzácnosti a neobyčejnosti se zbavily až v druhé polovině osmnáctého století, a zejména v období hladomorů roku 1805 a 1806, kdy se rozšířily návrhy, jak z brambor připravit mouka a chléb. V druhém a třetím desetiletí 19. století už zdomácněly v Čechách úplně. Jejich biologická hodnota je všeobecně známá, v minulosti zabránily nemocem ze špatné výživy, nesporně zlikvidovaly kurděje a jak jsme již zmínily, úspěšně zabránily hladomorům. Vybrané úpravy brambor Brambory podle vévodkyně - střední 4 brambory uvaříme doměkka, scedíme a dáme okapat. Ještě horké je oloupeme a prolisujeme do mísy. Do brambor zapracujeme 3 žloutky, přidáme muškátový oříšek, sůl až vznikne hladká hmota. Tou naplníme cukrářský sáček s hvězdicovou trubičkou a na máslem vymaštěný plech stříkáme malé růžičky. Zapékáme asi pět minut v troubě do křupava. Delmonicovy brambory - 4 středně velké brambory oloupeme, nakrájíme na kostičky a vložíme do hrnce s 350 ml mléka, osolíme a opepříme. Mléko s bramborami svaříme a odstavíme ze sporáku. Přelijeme do zapékací mísy o objemu 1,5 litru a urovnáme. Hladina mléka by neměla brambory přesahovat. V případě nutnosti trochu mléka odlijeme. 50 g strouhanky smícháme s 10 g nastrouhaného tvrdého sýra a ochutíme. Pokryjeme jí brambory a počkáme až strouhanka nasákne trochu mléka. Pak vložíme do předehřáté trouby a zapékáme asi 20 minut, dokud povrch rovnoměrně nezezlátne. Bramborový flan – 8 brambor omyjeme kartáčkem a zabalíme do alobalu. Pečeme 30-40 minut do měkka. Oloupeme a prolisujeme do mísy a udržujeme v teple. Čtyři pudinkové formičky o objemu 125 ml vymažeme máslem a vychladíme. Do malé nádoby vlijeme 2 lžíce zakysané smetany, trochu rozehřejeme a odstavíme. Do brambor vmícháme 60 g tekutého másla, okořeníme solí, pepřem, muškátovým oříškem a nasekanou petrželkou nebo pažitkou. Nakonec vmícháme smetanu. Pudinkové formičky naplníme směsí, vložíme do vodní lázně, přikryjeme papírem na pečení a v předehřáté troubě vaříme 20 minut, zkoušíme špejlí. Když je směs uvařená, formičky opatrně vyjmeme a před vyklopením necháme 15 minut stát. Parmentierova bramborová polévka ( Antoine Parmentier 1732-1813 byl zdravotním inspektorem a zasloužil se o hromadné rozšíření brambor ve Francii) - 2 středně velké brambory oloupeme, nakrájíme na tenké plátky a dáme do studené vody. Ze dvou porků ukrojíme jen bílou část, omyjeme a nakrájíme na jemné plátky. V hrnci rozehřejeme máslo a pórek zvolna opékáme zhruba 8 minut, až je měkký a tekutina se odpaří. Přidáme brambory a 1,25 litru vody. Přivedeme k varu a přikryté vaříme přibližně 30 minut při mírné teplotě, do změknutí. Z povrchu sebereme tuk nebo pěnu, okořeníme solí a pepřem Lyonské brambory – 4 brambory oloupeme a nakrájíme na silnější plátky. Na pánvi rozehřejeme 40 g másla a drobně nakrájenou jednu menší cibuli necháme zesklovatět. Osolíme, opepříme a vyjmeme. Brambory osušíme, do pánve dáme dalších 40 g másla a lupínky opečeme, až okraje brambor zhnědnou. Přidáme cibuli, posypeme naseknou petrželkou a podáváme.
04.04.2009 01:20
Teď jsou číňani všude
Čínská kuchyně Čínská kuchyně si vydobyla výsostné postavení na celém světě společně s kuchyní francouzskou nebo italskou. V téměř každém větším městě najdeme kromě pizzerie i čínskou restauraci nebo alespoň bistro. Zvláště v posledních několika letech zažívají tyto formy občerstvení v naší republice nečekaný boom. Způsob přípravy a používané suroviny v čínské kuchyni se dostaly do oblasti Evropy trochu oklikou přes Ameriku. Masivní emigrace Číňanů do Spojených států zapříčinila nejen vznik čínských čtvrtí, ale přinesla s sebou právě i jídelní zvyky a národní kuchyni.. Číňané mají svoji kuchyni ve velké úctě, na Nový rok dokonce vzdávají hold bohu jídla. Obyvatelé Číny měli, a i dneska mají početné rodiny. Museli tak šetřit potravinami i otopem. Z toho vyplývá i to, že byli přinuceni naučit využívat pole nohem intenzivněji a lépe, než jejich protějšky v Evropě. I proslavená vyklenutá pánev wok je důsledkem potřeby šetřit. Zajišťuje zajišťuje rychlý přenos tepla a dají se v ní připravit různé potraviny najednou. Ty, které jsou usmažené rychleji se odsunují na chladnější okraj, ale stále se udržují teplé. To nedokáže žádná byť sebelepší pánev. Olej se používá téměř vroucí a proto Číňané dávají přednost oleji, který se snadno nepřepaluje, nejčastěji arašídovému. Dají se použít i jiné druhy, kromě olivového. Zelenina i maso jsou krájené na malé části, aby byly hotové co nejdříve. Neexistují zde pečeně nebo zelenina, která by se připravovala dlouhé hodiny. Pokrm musí být hotov během několika minut. K načiní používané při přípravě jídla musíme ještě přidat, kromě zmíněného woku, ostrý sekáček se kterým čínští kuchaři zacházejí opravdu mistrovsky a krájejí s ním skoro všechno, ryby, maso i zeleninu a bambusové košíky do čínského pařáku ve kterých se dá vařit několik pokrmů najednou. Při konzumaci Číňané používají známých hůlek. Zacházení s nimi je daleko snazší, než se všeobecně míní. Jednotlivé kousky jsou nakrájené nadrobno a proto nůž by byl nepraktický s samotnou vidličkou by zase malé kousky šly stěží nabírat. A vůbec vidličku jako takovou objevila Evropa mnohem později než hůlky vznikly. Zatím co Číňané již dbali na hygienu v dávných dobách, u nás se používal pouze ostrý nůž a ruce. Základním pravidlem je v čínské kuchyni používání pravidel čtyř jednotek dokonale sladěných ve výsledném produktu v kompaktní celek. Jde o chuť, vůni, barvu a kompozici. Na rozdíl od Japonců Číňané sice znají sladkosti, ale příliš jim neholdují. Z nápojů se pije nejvíce čaj. Tvrdý alkohol Číňané rádi nemají a místo něho pijí rýžové víno. Stolování je odlišné od našeho evropského. Jednotlivé chody přicházejí na stůl najednou, tak jak tomu bylo obvykle i u nás ve středověku a například polévkou se jídlo nezačíná, ale zpravidla končí. Základní rozdělení čínské kuchyně Uvnitř Číny najdeme značně rozdílné kuchyně. Z kulinárního hlediska se Čína tradičně dělí na čtyři základní oblasti na oblast pekingské kuchyně na severu, šanghajské kuchyně na východu, sečuánské na západě a na kantonskou na jihu. Pekingské se občas říká mandarínská, oplývá pokrmy, které se dříve vařily na císařském dvoře a v rodinách vysokých úředníků, kterým se v Číně říkalo mandaríni. Nejtypičtějším jídlem pro tuto kuchyni je proslavená kachna po pekingsku, a vůbec kachní maso, které se zde těší velké popularitě, za císařský pokrm se také pokládá kuřecí Kung Pao. Šanghajská, trochu blízká Japonské zas nepopře, že šlo a i stále jde o významné přístavní město. V sečuánské oblasti na západě převládají ostrá jídla, dobrým příkladem může být nakyslá sečuánská polévka nebo kuře po sečuánsku. V Kantonské oblasti se těší oblibě pokrmy z mořských živočichů v různých úpravách a smažená rýže. Těmto chuťovým rozdílům i faktu, že čínská kuchyně se nikdy nebránila přijímání nových surovin jako náhražek či napodobenin původních ingrediencí, vděčí labužníci na celém světě za množství vynikajících receptů. A na závěr pár vybraných složek používaných v čínské kuchyni Rýžové víno. Ten kdo zná romány Roberta van Gulika o soudci TI ví, že rýžové víno patřilo i v minulosti k hojně užívané pochutině. Chuťově připomíná sherry nebo některé druhy portského vína. Právě víno sherry slouží nejčastěji jako náhražka. Čínské koření nebo také nazývané Koření pěti vůni, lze koupit v asijských obchodech pod názvem hing-liu. Můžeme si ho však také připravit sami jako směs čtyřech hvězdiček anýzu, 2 lžiček fenyklu, 12 hřebíčků, 2 lžičky skořice a 2 lžičky bílého pepře. Boby mungo, malé olivově zbarvené boby mají vysoký obsah vitamínů. Klíčky se používají k výrobě oblíbených skelných nudlí fentiao. Houby mu-err, čínská odrůda smržů jsou u nás k dostání jen sušená a musejí se před dalším zpracování namáčet. Houby jsou vůbec v čínské kuchyni častým artiklem, jako náhražky se v Evropě používají většinou hříbky nebo hlíva ústřičná. Sojová omáčka, známá východoasijská kořeněná omáčka. V Japonsku je řidší a hodně slaná, ta čínská je o něco hustší a chuťově jemnější. Doporučovaný druh pro labužníky je Tamari nebo Shouy. Ty jsou stále ještě vyráběny procesem přirozeného kvašení. Ústřicová omáčka, v Číně mimořádně oblíbené dochucovadlo, dostane se i v Evropě a v chladu vydrží téměř neomezeně dlouho.
04.04.2009 01:22
je to autor lazebníka sevilskéo, ale taky trochu ařil..totižtrochu býl tím prý posedlý
Pocta Rossinimu Hudební velikán Gioacchino Rossini neovlivnil jen hudbu své doby, ale i gastronomii a to jako málokdo před ním. Myslím, že stojí za to si chvilku v klidu sednout a přečíst si jeho životní příběh, vážně to stojí za to. Slavná operní árie Figaro sem, Figaro tam, se svojí nezapomenutelnou melodií je některými laiky přisuzována opeře Figarova svatba a tím i géniovi klasické hudby, Mozartovi. Ale jejím skutečným autorem je jiný hudební génius, Gioacchino Rossini a objevila se v jeho úspěšné opeře Lazebník sevillský, která je i dneska často uváděným dílem. Skladatel se narodil v italském přístavním městě Pesaru na východním pobřeží Apeninského poloostrova. Stal se nejen jedním z nejslavnějších italských skladatelů, ale celým svým životem, přístupem k němu i záhadným ukončením kariéry v roce 1829, kdy mu bylo pouhých 39 let ze sebe učinil vděčný objekt pro vznik různých historek, ať už těch skutečných, přibarvených nebo zcela vymyšlených, ale tak to už u historek chodí. Byl populární nejen jako operní skladatel, ale i jako znamenitý a vtipný společník, patřilo k dobrému tónu znát se s Rossinim. Ale především byl výjimečným gurmánem a kuchařem. Nevíme čím byl radši, ale recepty vymýšlel se stejnou zábavou a lehkostí jako skládal hudbu. Vybrané pochoutky i nápoje alla Rossini se staly módou,. Snad si filmů znalý čtenář vybaví scénu ze Záhadného hradu v Karpatech, kdy hudmyšílený hrabě má své sbírce památných předmětů nejen sametový baret Richarda Wagnera, taktovku Hectora Berlioze, ale i zbytek turnedos Gioacchina Rossiniho. Nebude na škodu připomenout, že právě italská kuchyně je základní evropskou kuchyní. Zjednodušeně můžeme říct, že pozdější sláva francouzské kuchyně vycházela právě z tradic italské. Začal to už francouzský král František I. a po sňatku jeho syna s Kateřinou Medicejskou roku 1533 se italský vliv rozšířil do celé země Rossini tak vycházel z těch nejlepších základů, které mohl dostat. S možností vychutnávat vybraná jídla a různé speciality se ale nenarodil. Mohl by si to jen těžko dovolit. Jeho rodiče patřili k chudší střední třídě, matka zpěvačka a otec hráč na trubku roh a asi i ostatní dechové nástroje ve vojenské kapele. Plat nestačil na uživení rodiny a tak pracoval současně i jako správce jatek a podle některých pramenů měl na starosti i správu lesů. Když si toto dáme dohromady a přičteme k tomu ještě i to, že matka byla původně dcerou pekaře, vařilo se u Rossiniu asi střídmě, s občasnou možností ochutnat zvěřinu a jateční přebytky, ale určitě velmi chutně. A tak je tu čas na první kulinářskou zastávku. Emilia Romagna, kde leží Pesaro, je oblast proslavena výrobou slavného sýru Parmiagiano – Parmazánu. Asi bychom nikde na světě nenašli oblíbenější tvrdý sýr na strouhání. Má jemně drobivou konzistenci, lehce ostré aroma a má se strouhat těsně před podáváním na hotová jídla. Sýr uzrává za pečlivého dohledu ve sklepích minimálně dva roky, ovšem čím déle tím dostává výraznější chuť a je cennější a taky dražší. Zajímavé na něj je i to, že je vhodný pro kojence jako jedna z prvních potravin hned po mateřském mléce. Během svého zahraničního pobytu se Rossini v jednom dopise otci, stěžuje na nedostatek jiné krajové speciality – salámu mortadela. Specialita z Bologne je největší italskou uzeninou. K její přípravě se používají libovější části hovězího a vepřového masa a kostičky slaniny, které ji dávají zvláštní vzhled. Koření se pepřem. A nemůže vynechat ani slavnou parmskou šunku, kterou najdeme na jídelníčcích každé pizzerie. Tahle chuťovka se nakládá zhruba tři týdny do směsi ze soli, cukru, pepře, nového koření, muškátového oříšku, koriandru a hořčice a pak suší na silném horském vzduchu v Langhironu u Parmy. Takže je tu čas na první recept, ne přímo od Rossiniho, ale je tu více než možné, že něco podobného mohl ochutnat. A to i proto, že budeme potřebovat čerstvé fíky. Ty se pěstují i v blízkosti samotného Pesara a jsou pokládány za nejlahodnější z celé Itálie. Jde o zvláštní lehký salát. Na zálivku použijeme olivový olej, čerstvou pomerančovou šťávu a med. Z pevných surovin pak roketu, zelenou rostlinu, vzhledově trochu připomínající listy pampelišky (ale můžeme ji nahradit i jinou vhodnou a v našich krajích dostupnější kořenovou zeleninou nebo možná i čekankou, byť tím opouštíme naší Itálii a směřujeme na sever do Belgie, kde se těší velké popularitě), čerstvé fíky a pochopitelně plátky parmské šunky. Ale mnozí labužníci tvrdí, že taková lahůdka jakou parmská šunka je, se už nemá ničím kazit a konzumovat se jen samotná s pečivem. Teď se zastavíme zastavíme u dalšího celosvětově proslulého jídla – boloňského ragú. Masová omáčka, která se podává k těstovinám. Předpisu je mnoho, ale bylo by urážkou připravovat ji jen z masových konzerv a kečupu, jak se to bohužel často děje a podobný pokrm se pak na jídelníčku honosí názvem Spagetti alla Bolognese. K sestavení opravdu chutné omáčky potřebujeme libové hovězí, anglickou slaninu, kořenovou zeleninu, mrkev, celer, cibuli, stonek celerové natě, hřebíček, sůl a pepř, hovězí vývar a hlavně – čerstvá rajčata, která musíme oloupat. Další varianta je z půlky telecího a hovězího, navíc do omáčky přidáme stejné množství bílého vína jako vývaru, stroužek česneku a několik lžic sladké smetany. Pak dostanete mírně podobnou chuť jako u prvních lžic pravého ruského boršče. A v poslední variantě použijeme zase jen hovězí maso, tak jako v prvním návodě, ale navíc přidáme kuřecí játra, pro zjemnění chutě, vývar, bílé víno, stejnou zeleninu a místo rajčat jen rajský protlak. Prošli jsme krajem Rossiniho mládí, a studii na Boloňské univerzitě. Je načase zdůvodnit naše přirovnání tvorbu jeho hudby s tvorbou receptů. Začneme u zmrzliny, ta byla a stále je nejoblíbenějším italským moučníkem. Rossini byl nucen, tak jako všichni ostatní italští operní skladatelé, vkládat do oper takzvané zmrzlinové árie, bylo to jednoduché číslo určené pro secondu donu. A právě v průběhu árie, která neměla mít žádnou souvislost s dějem byla v divadlech podávána zmrzlina. Oblibě se těšila vanilková, čokoládová a byla hojně polévána různými druhy likérů. Recepty jsou obvykle velmi jednoduché, ale příprava je v domácích podmínkách poněkud komplikovaná, alespoň pro toho, kdo nemá zmrzlinový přístroj. Trochu jiná forma zmrzliny je chlazený čokoládový moučník Tiramisu. Další z proslavených italských dezertů, původem z Benátek. První „velká“ opera, která Rossiniho proslavila i za hranicemi a je pokládána za počátek dráhy úspěšného operního skladatele je melodrama Tankred. Melodická árie Di tante Palpitti z prvního dějství byla nejen tak oblíbená, že dokonce muselo být zakázáno její hlasité prozpěvování v soudních síních, ale také se ji dostalo přezdívky „rýžová árie“. Rossini ji údajně složit mezi tím, než se mu uvařila rýže. To dokládá i to, že proč je Itálie největším evropským producentem rýže. Spolu s bramborami je to nejoblíbenější příloha. Jinak proslavené těstoviny Italové nepokládají ani za přílohu ani za hlavní chod. Ty se podávají mezi jednotlivými jídly. Tankred (Tancredi) měl premiéru roku 1813 a o tři roky později pak nejslavnější Rossiniho opera o které jsem se zmínili hned na začátku – Almaviva, aneb Marná opatrnost, později přejmenovaná na Lazebníka sevillského. A právě v roce 1816 píše dopis své budoucí manželce, slavné sopranistce Angeline Colbranové, kde se více prostoru než úspěchu Lazebníka věnuje nově objevenému salátu z lanýžů. Popisuje ho jako směs provensálského oleje, anglické hořčice, francouzského octa, citrónu, pepře a soli. Provensálský olej, lze zakoupit již jako hotový nebo kvalitní doplnit provensálským kořením. Anglická horčice je na rozdíl od jemné dijonské, která se používá častěji, trochu nasládlejší. Možná právě proto Rossini přidal citrón, který zvýrazní ostatní chutě a jídlo celkově oživí. Lanýže asi nelze nahradit ničím, tahle obzvláštní specialita je nejdražší houbou na světě. Černé jsou nejcennější, dozrávají v zimě v Périgordu ve Francii, mají podobu malých černých brambor a vydávají výraznou pižmu podobnou vůni, právě ta prozradí jejich úkryt v zemi speciálně vycvičeným psům a prasatům. Dneska se už výhradně používají psy. U prasat byl problém s jejich žravostí, objevený klenot často ihned zkonzumovala. Jinou odrůdou jsou bílé, podstatně větší, které mohou dosáhnout hmotnosti až jednoho kilogramu. Jim se dostalo označení „bílé zlato z Piemontu“.Rossini se nikdy neopomněl pochlubit, že mu za tento salát udělil požehnání sám kardinálský státní tajemník. Když začala stoupat po úspěchu Lazebníka Rossiniho sláva a stal se kulturní osobností, začala stoupat i poptávka po chřestu. Byla to oblíbená mistrova pochoutka a mohl jí mít upravenou jakkoliv. Chřest si můžeme dát jen tak podušený nebo uvařený s řadou různých omáček, výborný je s bešamelovou, sýrovou nebo holandskou omáčkou, s hroznovým vínem a posypaný nahrubo nasekanými vlašskými ořechy. Nebo osmahnout na olivovém oleji s česnekem, pepřem a solí, podlít suchým bílým vínem a podusit. Je to výborná příloha k masovým pokrmům. Ve Francii, kde řídil na královo přání pařížské Theatre-Italien, vytvořil asi svoji nejslavnější pokrmovou kreaci – tournedos Rossini. Jemné bifteky v omáčce z hovězího bujonu, madeiry, černých lanýžů a paštiky z husích jater. O lanýžích jsme již mluvili a další láskou Rossiniho bylo víno Madeira. Je to nejexotičtější dezertní víno na světě se zajímavým příběhem. Ostrov, který dal vínu jméno leží asi 600 kilometrů západně od marockého pobřeží. Pro Portugalsko ho roku 1418 získal na příkaz prince Jindřicha Mořeplavce kapitán Jao Gonzales Zarca, pro historii známý jako Zarco Šilhavý. Když na ostrově přistál, zjistil, že pro husté zalesnění je pro něj nemožné dostat se dál do vnitrozemí. Napadlo ho jediné, rozdělat oheň a část lesního porostu vypálit. Ale evidentně to trochu přehnal. Požár podle legendy trval sedm let a zničil naprosto všechnu vegetaci na ostrově. Mělo to ovšem jednu velkou výhodu, propustná vulkanická půda se naplnila potaší a stala se z ní ideální zemina pro pěstování révy. Tady příběh ale teprve začíná. Madeira se stala díky své strategické poloze častou zastávkou lodí plujících na východ a často převážejících sudy madeirského vína k prodeji na Dálném východě a v Austrálii. V průběhu plavby se víno v tropech zahřálo až na teplou 45 C a na šestiměsíční plavbě se znovu zchladilo. Tím získalo zvláštní, žádoucí charakter. Chudáci vinaři na Madeiře o tom ale neměli ani tušení, dokud se jedna neprodaná zásilka vína nevrátila zpátky. A tehdy vznikly speciální pece zvané estufas, které dokáži proces ohřátí a zchlazení napodobit. Proto se o Madeirském víně občas hovoří jako o jediném víně, které se peče v peci. Z popsaného je jasné, že takové víno nebude z nejlevnějších a tak tournedos Rossini je stejně nedostupný recept jako předchozí salát, ale může trochu podnítit vaši vlastní fantazii. Z francouzského období by byla škoda nezmínit slavnou historku z podobně vyhlášeným francouzským gurmánem, spisovatelem Alexandrem Dumasem. Tihle dva pánové se jednou dostali do sporu, když Dumas tvrdil, že pozná po ochutnání z čeho je složeno jakékoliv ragú. Rossini nenechal vyřčenou výzvu bez odpovědi, a navrhl, že jej příteli vlastnoručně uvaří a on zaručeně nepozná co do něho použil. Dumas nabídku přijal a byl ponechán o samotě. Za čas se na stole objevilo slíbené ragú. První typ zněl na žabí játra, druhý na jehněčí srdce, ale Rossini se jen usmíval a kroutil hlavou. Velký literát si marně lámal hlavu až celé ragú dojedl a souboj vzdal. „Drahý příteli,“ pronesl vítězoslavně skladatel, „to ragú bylo z vaší kožené rukavice, kterou jsem v předsíni vytáhl z vašeho zimníku. Vidíte tedy, že nezáleží ani tolik na tom, z čeho, nýbrž jak se co dělá! Nejdůležitější je, umět věci – komponovat!“. Takže tu zase máme proklamovanou spojnici mezi hudbou a jídlem a od samotného Rossiniho. Po složení poslední opery Vilema Tella, ze které je nejznámější slavná předehra, už psal jenom recepty, žil na první pohled spokojeným životem bohatého rentiéra. Občas složil menší skladbu, z našeho hlediska bude asi nejzajímavější ricinový valčík nebo některé duchovní skladby, například proslavené Stabat Mater. Sám, ale podobné skladby označoval jen za hříchy stáří. Stále byl oblíbeným hostitelem i návštěvníkem různých salonů, ale vnitřně podléhal častěji melancholii a depresím. Velmi se ho dotkla předčasná smrt Donizettiho, kterého si oblíbil a zprostředkoval mu pozvání do Paříže. S Colbramovou se rozvedl a na zbytek života strávil na venkovském sídle v Passy u Paříže s o mnoho let mladší Olympií Pelissierovou.
07.06.2009 13:53
květen
Tak milý deníčku už nějaký ten týden úpěnlivě pracuju v nové práci, pravda, trochu jsem ztratil dořešením svých zdravotních problémů, takže to není celý měsíc, ale víš, jak jsem ti sliboval, že si najdu něco klidnější v příjemném kolektivu. No, uvědom si, že to je sice hezké předsevzetí, ale jsou k tomu potřeba dva. Tak jsem vstoupil do služeb nejmenované nadnárodní kyperské společnosti. Co naplat, nejsem rentiér, abych si žil bez práce. Ale když to možná dopadne jako vždycky je to zvláštní, ale zatím jsem spokojený a zvládám to OK. Ale ještě mám před sebou svoji samostatnou první závěrku, tak pak ti dám vědět jak to dopadlo.
13.09.2009 20:54
Práce
Takje to tady, pracoval jsem na super místě a docela fajn, ale pánové nahoře se rozhodli ušetřit. Říká se tomu reorganizace nebo tak nějak. Jediný utěšení v tomhle v tom marastu (s těma prachama jsem docela počítal, chtěl jsem si koupit nový trezor a vodní vontánky - laskavě žádné poznámky na moje duševní zdravý) je v tom, že se rozloučli i s většinou vedení. ... zase hledat makárnu, z toho plyne jedno, buď jsem se měl jinak nebo jinde narodit nebo víc učit.
14.10.2009 17:04
IQ Test
Takže můj deníčku, sipředstav, že jsem si udělal test IQ, co jsem našel na internetu. výsledné číslo 65 mě trochu překvapilo. Obávám se, že je to hranice idiota nebo něčeho horšího. A přitom sem použil své jedinečné teorie pětkového zlomku, (nobelovka mi unikla jen o fous, získal jí nějaký pablb z Ameriky za teorii her, ale když může nobela dostat i někdo, kdo má jen populární kecy a zatím se do ničeho vlastně nepustil - Obama, tak se není ani čemu divit. Moje teorie hlásá, že náhodný výběr odpovědí je maximálně jen o deset procent nižší než výsledek z otázek nad kterými člověk opravdu přemýšlí. Takže jsem prostě dopadl žalostně a to mi na střední škole vyšlo kdysi 142 jo takže se ověřila aspoň ověřila teorie, že věkem klesá inteligenční potenciál. no pořád by to mohlo být horší, mohlo by mi klesat něco úplně jiného..
08.08.2010 17:52
Petr Hájek autor na zabití
Dočetl jsem knihu. Nic tak zvláštního v mém životě, hodně čtu. Díky onemocnění jsou moje pohybové aktivity dost omezené a o tak dost času věnuju čtení. A navíc se tím dá zabýt i čas strávený jízdou do práce..pokud je v tramvaji místo k sezení. Protože vím jak stojící, čtoucí lidé, navíc s baťohem na zádech, jsou v MHD nebezpeční. Dočetl jsem knihu. Knihu s debilním názvem Vražda ve středu od Petra Hájka, novináře, dříve tiskového mluvčího pana prezidenta Václava Klause a dnes vysokého státního úředníka v jeho kanceláři. Jsou to jeho názory na politické dění ve světě. Dost vyhraněné. Ale o to nejde, chtěl jsem je znát, a proto jsem to četl. Ale dočetl jsem jí s velkou námahou. A musel jsem se muset hodně přemáhat, abych jí nemrsknul přes zámeckou jídelnu až k francouzskému oknu. Ocitoval bych z ní nějakou pasáž, aby to pochopil každý, ale půjčil jsem jí kolegovy z práce, aby tu odsouzeníhodnou činnost provedl za mě. Tomu se mimochodem říká alibismus a až ho zato nemístně zkritizuju, bude to pokrytectví. Sloh či styl, který pan Hájek použil, nechápu, používá tolik slov a synonym, že se mi chce říct slovy císaře Josefa II, že to má až příliš not. Dokázal ve mně vyvolat pocit, že i když má stejný pohled na některé věci jako já, začal jsem po jeho subjektivní vylíčení fandit protistraně. Prostě bude to jedna z mála knih, co jen vyplní prázdnou mezeru mezi životopisem paní Albrighitové a memoárama Fridricha Velikého.
07.09.2010 19:23
Ignorace
Vážím si člověka, ale jako opravdu. Jakéhokoliv. Zajímá mě na něm co dělá, jaký je, co udělal. Bavím se zásadně s lidmi se kterými mám něco společného nebo mě něco upoutalo na jejich profilu, díky tomu je pak přiřadím k přátelům. Abych o nich věděl, abych jim dal najevo, že jim děkuji za jejich zájem. Takže když se přihlásí, pozdravím. Neodpoví, fajn, asi mají tisíc a dva dalších lidí se kterými mluví. Po dalším přihlášení si řeknu, nemá to význam, je tu moc lidí, jako přátelé (já to chápu jako lidi se kterými se bavím), odstraním ho.. a co nezjistím, jsem v ignorovaných. ) Nevím jak to říct srozumitelně, ale lidi naučte se mluvit, když někomu napíšete, promiň už mi nepiš..kecal jsem, když jsem tam napsal pokec, .. nelíbíš se mi..apod. věřte, že jsou lidi a je nás kupodivu dost, co to pochopí, co už Vás oslovat nebudou.