der_Schutzwald (32/186/72)

– Jihomoravský kraj » Vinc de Brno
Logicke mysleni Zaměřím se na zjíštění schopnosti orientace v běžných životních situací, logické myšlení a porozumnění psaného textu.
A) Co mají společného obyvatelé Berlína a Kyjeva?
1. žijí v členských zemích Evropské unie
2. jejich rodiče je mohli nechat pokřtít
3. v jejich zemích se píše latinkou
4. žijí v hlavních městech svých zemí
5. platí doma stejnou měnou
6. mohou doma jezdit městskou veřejnou dopravou
7. v jejich zemích je povinná školní docházka
8. v jejich zemích působí mobilní operátoři

B) Období mezi 5. až 15. stoletím nazýváme středověkem. I když se během středověku život společnosti značně proměňoval, lze ho se životem dnešní společnosti srovnávat. Která tvrzení jsou pravdivá?
1. Jedné ženě se dnes v průměru narodí více dětí.
2. Dnes pracuje v zemědělství větší díl obyvatelstva.
3. Staří lidé mají dnes lepší životní podmínky.
4. Dnes je mnohem levnější a rychlejší doprava.
5. Kvůli stresu a znečistěnému životnímu prostředí se dnes lidé dožívají nižšího věku.
6. Lidé dnes mají mnohem méně koníčků.
7. Na stejném poli dnes zemědělec sklidí více úrody.

C) Porovnej svět kolem sebe se světem, který obklopoval tvě prarodiče, když byli stejně staří jako ty. Která tvrzení jsou pravdivá?
Ve srovnání s dětstvím tvých prarodičů
1. je dnes v domech a bytech dostupnější pitná voda.
2. mají dnešní děti horší povědomí o dění v zahraničí.
3. se dnes lidé na venkově častěji scházejí a povídají si.
4. se dnes děti mohou věnovat úplně novým sportům.
5. mají dnešní děti v průměru více hraček.
6. je dnes snadnější a dostupnější cestování.
7. dnes pracuje méně lidí v kancelářích.
8. žije dnes v jednom bytě v průměru méně osob.

D) Které skupiny obyvatel tvoří v České republice většinu?
1. lékaři
2. invalidé
3. rodiče či prarodiče
4. lidé vysokoškolsky vzdělaní
5. lidé, kteří umějí jezdit na kole
6. lidé, kteří alespoň občas cestují veřejnou dopravou
7. lidé, kteří jedí maso
8. zákazníci v obchodech
9. zemědělci

E) V životě našich předků hrály různé svátky a zvykové slavnosti mnohem větší úlohu než dnes. Hlavně na venkově se však alespoň někde dosud slaví. V jakém pořadí následují za sebou během roku?
(I. slavnost, která následuje nejdříve po 1. lednu)
1. viobraní
2. malování kraslic
3. Dušičky
4. masopust
5. dožínky
6. pálení čarodějnic

F) Na jídelním lístku restaurace je napsáno: U jídel označených hvězdičkou připravíme na přání poloviční porce. Cena poloviční porce je 75% ceny celé porce. Proč poloviční porce nestojí polovinu ceny celé porce, ale víc?
1. Majitel restaurace chce vydělávat hlavně na malých dětech - ty si poloviční porce objednávají nejčastěji.
2. V ceně jídla je zahrnut i plat kuchaře - ten má s poloviční porcí stejnou práci jako s celou.
3. V ceně jídla je zahrnut i plat číšníka - ten má s poloviční porcí stejnou práci jako s celou.
4. Zákazníky, kteří si objednávají poloviční porci, nemají v restauraci rádi - zbytečně zabírají místo.
5. V ceně jídla jsou vždy i nápoje, které si zákazník k jídlu objednal - a ty poloviční porce nemívají.
6. Umytí příborů a talíře od poloviční porce stojí zhruba stejně jako umytí příborů a talíře celé porce.
7. V poloviční porci bývá zpravidla víc jídla, než by odpovídalo polovině celé porce.
8. Obvyklá velikost porce v restauraci je poloviční - cena celé porce zahrnuje množstevní slevu.
9. Cena surovin pro přípravu jídel představuje v restauraci jen část ceny uvedené na jídelním lístku.

G) Seřaď události tak, jak následovaly po sobě. (I. událost nejstarší, VI. nejmladší)
1. Západořímská říše zaniká
2. Slované přicházejí do Čech
3. Ježíš je souzen Pilátem Pontským
4. Egypťané budují první pyramidy
5. císař Konstantin povoluje křesťanství
6. Alexandr Veliký sjednocuje Řecko

H) Která vysvětlení pojmů týkajících se středověké společnosti jsou správná?
1. Cech bylo sdružení řemeslníků stejné profese.
2. Nevolník byl osobně nesvobodný člověk.
3. Černá smrt byl jiný název pro morovou epidemii.
4. Náboženské malbě na dřevěné desce říkáme ikona.
5. Horní města byla města na horním toku řek.
6. Věnná města byla výhradně ve vinařských oblastech.
7. Úhor byla půda, na které se dočasně nic nepěstovalo.
8. Robota byl název pro jakokouli těžkou práci (dřinu).

I) Při cestách do zahraničí často potřebujeme porozumět nápisům na orientačních tabulích, i když neovládáme jazyk země, v níž se nacházíme. Které skupiny informačních tabulí obsahují mj. i nápis "PITNÁ VODA"? (Slovo "VODA" se v nich jinak než ve spojení "PITNÁ VODA"nevyskytuje.)
1. Itálie: ACQUA POTABILE, DEPOSITO BAGALI, CONTROLLO DOGANALE
2. Rakousko: WECHSELSTUBE, TRINKWASSER, ERSTE HILFE
3. Belgie: EAU POTABLE, PREMIER SECOURS, PASSAGE SOUTERRAIN
4. V. Británie: PASSPORT CONTROL, TOILETS LADIES, FIRST AID
5. Španělsko: ASEOS CABALLEROS, SALA DE ESPERA, AGUA POTABLE

J) Předchůdce dnešního internetu využívali před čtyřiceti leti jen vybraní američtí vědci a vojáci. Dnes má přístup k internetu téměř třetina lidstva. Co všechno se za čtyřicet let KVŮLI INTERNETU změnilo a jak?
1. lidé se nemusejí bát o narušení svého soukromí
2. lidé s podobnými zájmy se snáze najdou
3. víc lidí se dokáže dorozumět anglicky
4. objevili se nové možnosti podnikání
5. objevili se nové formy kriminality
6. lidé posílají méně dopisů poštou
7. méně lidí může pracovat doma
8. děti mají težší přístup k informacím

................................................................................................

A) V českých zemích měl tolar na začátku 18. století hodnotu 120 krejcarů. Mzda tesařského mistra byla 2 tolary měsičně, mzda zednického mistra 4 tolary měsičně. Obyčejný zednický nádeník si oproti tomu vydělal za jeden měsíc pouze 32 krejcarů. Kráva stála 480 krejcarů, husa 15 krejcarů a slepice 9 krejcarů.
Vyber všechna pravdivá tvrzení a zapiš jejich čísla.