Ksukolznovu    (53/190/65)

– Plzeň-město
KKK Můj milý deníčku,
tak jsem přežil tři a čtvr hodiny Zrození národa od Griffithe. Film je bezpochyby velkolepý v pravém slova smyslu a pokládá přimejmenším dvě zásadní otázky. Zaprvé zda nemá nakonec autor s dějinným zobrazením událostí bezprostředně po ukončení války severu proti jihu pravdu a zda zobrazení oné společnosti coby čirého zla, jak je dnes oficielně přijaté (viz např. česká wikipedie), není účelově zkresleno. Zrovna mi to přeci dobře známe, jaké to je, když jsou do řídících pozic dosazeni muži bez vzdělání, možná čestní, ale zato z lidu. Ona nepříjemná otázka z dob bolševické revoluce: Vyspal jsem se v carově posteli a co dál? nám je také přeci hodně blízká. A důsledky rozdělení půdy bezzemkům také, však bezzemci jsou často bezzemky proto, že jsou líní nebo neschopní, jak se ukázalo při kolektivizaci zemědělství za Stalina (viz Rozrušená země). Nebo návrat půdy Černochům v Africe, jež na ní neumí hospodařit tak, aby uživili namnožené obyvatelstvo (ještě že tu máme HIV, to určitě na zemi seslal anglosaský bůh, aby nás chránil před teplouši, kurvami, negry a jinými hnusy). A otázku zrušení nevolnictví v klasické ruské literatuře, vzpomeňme na Fimušku a Fomušku z Turgeněvovi Noviny. A Turgeněv byl člověk mimorádně vnímavý, ostatně Griffith také, že můj milý deníčku. A dále, onen renegát byl člověk bez kořenů, už ne otrok, ale ani svobodný občan. To je zkrátka tak, otázka, zda by došlo ke znásilnění, kdyby se zmatená a vyděšená dívka nevrhla ze skály zůstává otevřena. Nemluvě o tom, že jí bylo jasně řečeno, že nemá chodit ven bez doprovodu. Druhá otázka zní, zda si z nás Griffith tak trochu nedělá Dobrý den. Některé chvíle byly tak přehnaně přepjaté a některé záběry natolik nadnesené, že se to jeví být téměř jisté. Vždyť Griffith nebyl žádný rasista, jen citlivě rozpoznal narůstající xenofobii americké společnosti té doby. Ostatně scény svolávání Klanů s nebývalou jasnozřivostí předznamenávají nástup fašizmu a prohlášení o spojení bývalých nepřátel na obranu árijské rasy jasně ukazuje směrem k nacizmu. Zkrátka, Griffith nám nastavuje zrcadlo naší vlastní tolerance, jak kdosi trefně napsal na CSFD. Nemluvě o tom, že takto lze vyčíst skryté heslo oné společnosti. Zajímavě také dnes vyznívá obsazení pravých Černochů do komparzu a nedbale maskovaných bělochů do rolí mulatů a černých. To jistě mělo kořeny v tehdejší filmařské praxi, ale těžko mohu posoudit, jak se k tomu stavěl sám Griffith.
Byl jsem se též projít v lese, už začaly kvést první sasanky, našel jsem i plicník, i jaterník, jaro je zkrátka na postupu.
Zdá se ale, že jak jsme v březnu za kamna vlezli, tak tam v dubnu ještě zůstaneme.
Také jsem si včera vzpomněl na jednoho chytráka, jež prohlásil, že letní čas je skvělý, protože slunce vychází o hodinu později. Nebesa, taková hloupost, pak má být tento nesmysl odstranitelný. Jednou mne změna času vážně zahubí.